Vecka 22

 
Barnets utveckling: Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter.
 
I gravidkroppen: Bäckenlederna mjukas upp hos alla gravida. När lederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. En del kan få ont av bäckenuppluckring eller foglossning som det också kallas. Ofta gör det ont i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. Prata med barnmorskan om du har besvär. Hormonerna som förändrar kroppen kan göra att tandköttet svullnar upp. Det är lättare att få hål i tänderna, därför är det bra att sköta tandhygienen ordentligt.
 
Mina tankar:

Mitt illamående är värre nu än i början. Pratade med min BM idag och hon sa att jag inte skulle ta mina järntabletter om de får mig att kräkas. Ska prova blutsaft, men tydligen låg mina järnvärden så passa "bra" att jag var precis på gränsen över att behöva ta tabletterna. Så skulle de verkligen inte funka, så kan jag avvakta tills jag ska på nästa kontroll hos BM. 
 
 
Graviditeten vecka för vecka | |
#1 - - Sara:

Jobbigt med järntabletterna, kräktes massor av dem. Tillslut fick jag järndropp istället, de fick upp mitt blodvärde & jag mådde inte illa av de. Ett tips bara :)

Svar: Åh, jag ska ta upp det med min barnmorska nästa gång jag pratar med henne om de tycker att jag ska ta det. Tack för tipset :) Hur går din graviditet? Har förstått att din har varit väldigt jobbig... kram
Sara Nilsson

Upp