Vecka 30

 
 Herregud vad tiden går. I torsdags gick vi in i vecka 30 (är i 29+3 på bilden). Det känns som att tiden bara rinner iväg, vilket jag får lite panik över. Inte så mycket över att vi snart är 3+katt, utan snarare hur jag ska bli färdig med allt skolarbete som jag har kvar innan bebis kommer.  Just nu är jag så frutkansvärt trött hela tiden, provet som vi hade i fredags känns som det gick åt pipsvängen, samtidigt som jag sliter med uppgifter från förra terminen som aldrig blir klara. Idag kommer jag att lämna in ett arbete för tredje gången, men läraren hittar hela tiden nya fel, som hon inte hittat tidigare... Det samtidigt som man pluggar på 100% med andra ämnen gör att man hela tiden ligger lite efter, vilket gör att tanken över att bebis kommer innan terminen är slut lite mer panikartad.. Men jag får kämpa på, det som gör mig lite lugnare är att vi har fixat allt till bebis nu (ja, förutom blöjorna och sådant) vilket gör att jag kan fokusera mer på mina studier sista tiden. 
 
Barnets utveckling:

Just nu kan fostret väga runt 1,4 kilogram. Från och med nu kan det skilja mycket i vikt mellan olika foster. Det växer mycket och kommer att öka med ungefär 200 gram i veckan fram till förlossningen. Fostret är omkring 41 centimeter långt. Gener påverkar att vissa barn blir större och andra mindre. Moderkakans storlek och kapacitet spelar också roll. Fostret har så gott om plats att det kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver det lägga sig tillrätta med huvudet nedåt.

 
Graviditeten vecka för vecka | gravid, vecka 30, gravidblogg | |
Upp