Vecka 18

 
Barnets utveckling: Fostret väger nu 250 gram, är 20 centimeter långt och har börjat lagra mer fett i kroppen. Fingrar och tår börjar se mer färdiga ut och det går att ana alla de små linjer som senare kommer att bli fingeravtryck.

Mamma: Kroppen ökar i vikt, viktuppgången är olika från person till person.Förändrad hormonbalans påverkar miljön i slidan och det är därför lättare att drabbas av svampinfektion. Symtom på svampinfektion är sveda och klåda.

Mina tankar: Jag vill mest få allting i ordning nu. Fast det är tidigt, så är jag glad att vi redan har köpt säng och vagn. Vi firade in vecka 18 med att åka till Babyproffsen för att kolla på babyskydd till bilen och kolla in skötbordet som de har där. Vi har bestämt oss för att vi ska ha en MaxiCosi, men funderar på om vi kan montera in i bilen så vi kan ha ett isofix. Vi googlade lite och hittade att man kan montera själva, så det får vi kolla mer på. Min förkylning verkar inte riktigt vilja gå över, är fortfarnade snuvig. Annars är det mest att jag är väldigt trött, kan sova c:a 10 timmar på en natt utan problem.
Graviditeten vecka för vecka | |
Upp