Vad vill du bli när du blir stor?

När man är barn får man frågan "Vad vill du bli när du blir stor?" och man svarar det som är mest självklart för en. Vissa svarar att de vill bli fotbollsproffs, andra veterinärer och en tredje vill bli läkare. 
När man är i min ålder, så ska det vara självklart vad du vill jobba med. Framförallt om du är på väg att bilda familj. Och ännu mer när du har tagit studielån för att läsa upp dina värdelösa gymnasiebetyg. 
Jag ställer frågan till mig själv dagligen vad jag vill jobba med, för jag kommer aldrig klara av att ha ett jobb som jag inte kommer trivas med. Been there, done that. 
Senast igår sa jag till P att min graviditet inte kunde kommit bättre, jag får nu ett år längre tid på mig att lista ut vad jag vill göra med mitt liv. Och egentligen vet jag redan vad jag vill göra, i min rosa-my-little-pony-värld så vill jag jobba med sociala medier, smink och skönhet. Min dröm är att få bestämma helt själv över min arbetsdag, kunna vara min egen boss, jobba med smink och bara få lära ut hur man får fram sitt vackrare jag. Hint, det är därför jag önskade mig en stylistutbildning i julklapp från Ung Cancer förra året och därför jag läste till nagelterapeut nu över sommaren. Jag hade även kunnat tänka mig att jobba på Sephora, Kicks eller liknade butiker, bara jag får jobba med skönhet hade jag kännt att jag haft världens bästa jobb. Jag hade kunnat tänka mig att ha en egen liten butik med en blandning mellan CrayCray och Raglady/Tara, sålänge jag bara hade hittat en perfekt liten lokal. Där hade jag kunnat ha små makeup-utbildningar, göra lite naglar, sälja smink och andra tumblr-eska saker, samtidigt som jag hade kunnat sköta mina sociala medier. Om man ska ta drömmen steget längre så hade jag gärna velat ha anställda som brinner för samma saker som jag. 
 
 
Nackdelen med det är att det är en ganska liten marknad, framförallt där vi bor idag (ännu en hint till varför jag gärna hade bosatt mig i Lund/Malmö).  
 
 
Om jag ska gå tillbaka till verkligheten istället, så hade jag antingen velat jobba med något inom media eller antingen med att hjälpa människor eller djur. Socionom, beteendevetare, behandlingspedagog, kriminolog eller djurskyddsinspektör. Alla väldigt populära jobb just nu. Men ett "säkert" kort. 
 
Jag funderar på om jag ska fortsätta ubilda mig till Makeup-artist och samtidigt utbilda mig inom PR, Social media eller liknade arbete. Men då kommer jag en vacker dag sitta med en halv miljon i studielån istället. Men och andra sidan, så tror jag att livsglädjen kommer försvinna om man en dag sitter på ett jobb man inte tycker om igen. 
Men grejen är, om jag nu ska sätta mig i skolbänken i 2 år till, så måste det sluta med att jag har en utbildning med jobb som jag kommer älska senare, annars är allting förgäves och man har lånat pengar till en utbildning som man inte vill utnyttja senare.  
 
Vad hade ni gjort? Och framförallt, vad vill ni göra när ni blir stora?
 
 
 
Allmänt 2015, Tankar och funderingar | |
#1 - - Sofie :

Hej!

För det första skulle jag vilja säga att du har en härlig blogg, blir mycket inspirerad. Om jag skulle ge dig ett råd så vill jag berätta att jag pluggar socionom, sista terminen, och min dröm är att jobba inom teatervärden och arbeta med människor. Jag ska jobba som publikvärd på en teater nu i vår. Så även om du väljer en skållad "säker" utbildning så kan du alltid jobba med det du vill sen efter. Alla erfarenheter är bra, speciellt socionom, som är en bred utbildning. Även om du skulle ha ett stort studielån sen så är storleken på det lånet ingenting i jämförelse med ditt kanske framtida huslån eller billån. Jag hejar på dig och råder dig att tänka taktiskt. För det finns ingenting som hindrar att du har en "säker" utbildning i grunden och sen gör det du vill. För ekonomisk trygghet är en viktig grundsten för välbefinnande. Följ ditt hjärta! Med vänlig hälsning; en tjej som hade samma tankar innan hon började sin utbildning.

Svar: Tack för din kommentar! :) Jag har den senaste tiden kommit fram till att jag vill jobba med makeup och skönhet, så när jag är färdig med att läsa upp mina betyg kommer jag att börja läsa till hudterapeut och makeupartist :)
Sara Nilsson

Upp